Chleb polski pszenno żytni na zakwasie

Monica 25 Comments


To mój pierwszy chleb na zakwasie. Jestem z niego bardzo dumna! Choć formowanie bochenka idealnego kompletnie mi nie wychodzi. Po ciężkim boju z wyhodowaniem zakwasu, powstał wreszcie wspaniały, domowy chleb. To prawda, że z domowym pieczywem na zakwasie jest sporo zachodu, trzeba mieć dużo cierpliwości i długo się uczyć, aby stworzyć idealny chlebek, ale warto, oj warto... nic nie zastąpi smaku domowego chleba na zakwasie. Serdecznie polecam! 

Zaczyn na chleb
4 łyżki zakwasu żytniego (aktywnego!)
3/4 szklanki letniej wody
1 szklanka mąki żytniej, typ 720

Wszystkie składniki mieszamy razem. Powinny mieć konsystencję gęstej śmietany. Przykrywamy i odstawiamy na 10-12 godzin w ciepłe miejsce np. obok kuchenki. Powinien podwoić swoją objętość.

Ciasto właściwe:
zaczyn
1 szklanka ciepłej (nie gorącej!) wody
3- 3,5 szklanki mąki pszennej chlebowej
2 łyżeczki soli, nie kopiate

Do zaczynu dodajemy składniki ciasta chlebowego i wszystko dokładnie mieszamy. Wyrabiamy ręką przez 15 minut, aż ciasto będzie gładkie, sprężyste i elastyczne (gdyby było za rzadkie dosypujemy mąki). Formujemy bochenek, podsypujemy mąką i odstawiamy na 2,5-3 godziny w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (u mnie siedział na ciepławym kaloryferze, po 2,5 godzinie był wyrośnięty), do momentu, aż podwoi swoją objętość. W połowie czasu składamy chlebek na pół.

Z gotowego ciasta formujemy bochenek i wstawiamy do formy w której zamierzacie piec, odstawiamy w ciepłe miejsce na 1- 1,5 godziny. Ma pięknie wyrosnąć.

Ja swój obsypałam mąką (bo tak lubimy, można posmarować zwilżoną dłonią i posypać czymkolwiek) i wstawiłam do naparowanego piekarnika, nagrzanego do 220-230 stopni i piekłam 40 minut, aż skórka stała się brązowa.

Smacznego!


25 komentarzy:

  1. Bardzo ładnie wyrósł ten chlebek, mhmmm taka kromka z masłem...super

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma jak domowy chlebuś i ten zapach w domu :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie wyrósł :) mnie nie bardzo udają się chlebki na zakwasie :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudowny chlebek :) Wygląda bardzo apetycznie :) Pozdrawiam ciepło :*

    OdpowiedzUsuń
  5. takiemu chlebkowi nie odmówię:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pieczenie chleba jest bardzo satysfakcjonujące,uwielbiam to,a Twoj chlebek wygląda pięknie ☺

    OdpowiedzUsuń
  7. domowy chleb jest najlepszy pod słoncem! uwielbiam ten zapach! :) http://czynnikipierwsze.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Wlasnie! Domowy najlepszy ale ..... jak się nauczyć robic ten zakwas... Twój chlebek wygląda cudownie ACH......

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakwas to koszmar, ale metodą prób i błędów udało mi się go wyhodować i z powodzeniem używać. Będzie o zakwasie post :)

      Usuń
  9. Cudowny chlebuś, ja uwielbiam domowe pieczywo :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dawno nie jadłam domowego chlebusia...Twój wygląda rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie i bardzo smacznie wygląda Twój chlebuś. Zjadła bym z chęcią taka pajdę a jeszcze z jajkiem od kur , które przywożę od mojej teściowej. Niebo w :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam zapach świeżo upieczonego chleba :) Pięknie wyrósł :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Taki chlebek- pychotka! Piękne zdjęcie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam domowe chleby (nawet postanowiłam poświęcić im oddzielny blog) dlatego każdy chleb wywołuje u mnie zachwyt :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chleb cudo! Musi być pyszny i pięknie pachnieć :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dałybyśmy się pokroić za kanapkę z takiego chleba <3

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny i smakowity bochenek ☺

    OdpowiedzUsuń